Standard Ochrony Małoletnich

Standardy Ochrony Małoletnich w Apartamentach SKALNICA

Górna 40-41
38-610 Berezka

Spis Treści

PODSTAWA PRAWNA

  1. Ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich;
  2. Ustawa z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2023 r. poz. 1606);
  3. Konwencja o Prawach Dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z dnia 20 listopada 1989 r. (t. j. Dz. U. z 1991 Nr 120 poz. 526 ze zm.)

ZAŁĄCZNIKI – do pobrania

Załącznik nr 2

do Standardów Ochrony Małoletnich w Apartamentach SKALNICA w Berezce

Załącznik nr 3

do Standardów Ochrony Małoletnich w Apartamentach SKALNICA w Berezce

Załącznik nr 4

do Standardów Ochrony Małoletnich w Apartamentach SKALNICA w Berezce

RODZIAŁ 1
Podstawowe terminy

§ 1

Ilekroć w niniejszych Standardach jest mowa bez bliższego określenia o:

  1. Właściciel – należy przez to rozumieć właściciela Apartamentów SKALNICA
  2. obiekt – należy przez to rozumieć Apartamenty SKALNICA
  3. pracownik – należy przez to rozumieć osobę zatrudnioną w Kompleksie Szkoleniowo Wypoczynkowym Skalny w Polańczyku na podstawie umowy o pracę lub umowy zlecenia.
  4. partner współpracujący z obiektem – należy przez to rozumieć osoby wykonujące zadania zlecone na terenie Apartamentów SKALNICA w Berezce na mocy odrębnych przepisów;
  5. małoletni – należy przez to rozumieć zgodnie z kodeksem cywilnym osobę od urodzenia do ukończenia 18 roku życia;
  6. opiekunie małoletniego – należy przez to rozumieć osobę uprawnioną do reprezentacji i stanowienia o małoletnim, w szczególności jego przedstawiciela ustawowego;
  7. przedstawiciel ustawowy – należy przez to rozumieć rodzica bądź opiekuna posiadającego pełnię władzy rodzicielskiej lub opiekuna prawnego (osobę reprezentującą dziecko, ustanowioną przez sąd, w sytuacji, gdy rodzicom nie przysługuje władza rodzicielska lub gdy rodzice nie żyją);
  8. zgodzie opiekuna małoletniego – należy przez to rozumieć zgodę co najmniej jednego z rodziców małoletniego. Jednak w przypadku braku porozumienia między opiekunami małoletniego należy poinformować ich o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinny;
  9. krzywdzeniu małoletniego – należy rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę małoletniego przez jakąkolwiek osobę, w tym pracownika lub zagrożenie dobra małoletniego, w tym jego zaniedbywanie;
  10. danych osobowych małoletniego – należy przez to rozumieć wszelkie informacje umożliwiające identyfikację osoby małoletniej korzystającej z usług Apartamentów SKALNICA;
  11. osobie odpowiedzialnej za Standardy Ochrony Małoletnich – należy przez to rozumieć wyznaczonego przez Właściciela pracownika sprawującego nadzór nad realizacją niniejszych Standardów;

ROZDZIAŁ 2
Zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnim a personelem Apartamentów Skalnica (art. 22c pkt.1.1 oraz art. 22c pkt.2.1)

§ 1

    1. Osobą odpowiedzialną za przygotowanie personelu w kompleksie do stosowania standardów ochrony małoletnich jest p. Jolanta Habrat.
    2. Właściciel zapoznaje pracowników ze Standardami Ochrony Małoletnich oraz odbiera od każdego zatrudnionego pracownika oświadczenie o zapoznaniu się ze Standardami Ochrony Małoletnich, obowiązującymi w obiekcie.

    Wzór oświadczenia pracownika został określony w załączniku nr 1 do niniejszej procedury.

    1. Pracownicy nowozatrudnieni w obiekcie są zapoznawani ze standardami w pierwszym tygodniu pracy i w tym czasie jest od nich odbierane oświadczenie, o którym mowa w ust. 2.
    2. Zasady bezpiecznej rekrutacji pracowników:
      • Właściciel przed nawiązaniem z osobą stosunku pracy lub przed dopuszczeniem osoby do innej działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem małoletnich lub z opieką nad nimi, zobowiązany jest do uzyskania informacji, czy dane tej osoby są zamieszczone w Rejestrze z dostępem ograniczonym lub Rejestrze osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestr;
      • Właściciel od kandydata pobiera informację z Krajowego Rejestru Karnego
        o niekaralności;
      • Jeżeli kandydat posiada obywatelstwo inne niż polskie wówczas powinien przedłożyć również informację z rejestru karnego państwa, którego jest obywatelem, uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z małoletnimi, bądź informację z rejestru karnego, jeżeli prawo tego państwa nie przewiduje wydawania informacji dla wyżej wymienionych celów;
      • Właściciel pobiera od kandydata oświadczenie o państwie/państwach (innych niż Rzeczypospolita Polska), w których zamieszkiwał w ostatnich 20 latach pod rygorem odpowiedzialności karnej;
      • Właściciel weryfikuje na podstawie otrzymanych od kandydata danych, czynie figuruje on w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym;
      • Jeżeli prawo państwa, z którego ma być przedłożona informacja
        o niekaralności nie przewiduje wydawania takiej informacji lub nie prowadzi rejestru karnego, wówczas kandydat składa, pod rygorem odpowiedzialności karnej, oświadczenie o tym fakcie wraz z oświadczeniem, że nie był prawomocnie skazany oraz nie wydano wobec niego innego orzeczenia, w którym stwierdzono, iż dopuścił się takich czynów zabronionych, oraz że nie ma obowiązku wynikającego z orzeczenia sądu, innego uprawnionego organu lub ustawy, stosowania się do zakazu zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk, wykonywania wszelkich lub określonych zawodów albo działalności, związanych z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi;
      • Pod oświadczeniami składanymi pod rygorem odpowiedzialności karnej składa się oświadczenie o następującej treści: Jestem świadomy/a odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia. Oświadczenie to zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
    3. Wzór oświadczenia o niekaralności stanowi załącznik 2 do niniejszych Standardów.

§ 2

  1. Zasady bezpiecznych relacji pracowników Apartamentów SKALNICA w Berezce
    z jego podopiecznymi:
    • podstawową zasadą wszystkich czynności podejmowanych przez pracowników jest działanie dla dobra małoletniego i w jego interesie. Pracownik traktuje wszystkich z szacunkiem oraz uwzględnia godność
      i potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy wobec małoletnich w jakiejkolwiek formie;
    • zasady bezpiecznych relacji personelu z małoletnimi obowiązują wszystkich pracowników, stażystów i wolontariuszy;
    • znajomość i zaakceptowanie zasad są potwierdzone podpisaniem oświadczenia, którego wzór stanowi załącznik nr 1 do niniejszych Standardów.
  2. Pracownik zobowiązany jest do utrzymywania profesjonalnej relacji
    z małoletnimi i każdorazowego rozważenia, czy jego reakcja, komunikat bądź działanie jest odpowiednie do sytuacji, bezpieczne, uzasadnione i sprawiedliwe wobec innych osób.
  3. Pracownik w kontakcie z małoletnimi:
    • odnosi się z szacunkiem;
    • wysłuchuje małoletnich i stara się udzielać im odpowiedzi dostosowanej do sytuacji i ich wieku;
    • nie zawstydza, nie lekceważy, nie upokarza i nie obraża;
    • nie krzyczy, chyba że wymaga tego sytuacja niebezpieczna (np. ostrzeżenie);
    • nie ujawnia drażliwych informacji o małoletnim osobom do tego nieuprawnionym, dotyczy to również ujawniania jego wizerunku.
  4. Decyzje dotyczące małoletniego powinny brać pod uwagę bezpieczeństwo pozostałych podopiecznych.
  5. Małoletni ma prawo do prywatności, odstąpienie od zasad poufności każdorazowo musi być uzasadnione.
  6. Pracownik zobowiązany jest do zachowania w poufności informacji uzyskanych
    w związku z pełnioną funkcją lub wykonywaną pracą, dotyczących małoletnich.
  7. Pracownik nie może utrwalać wizerunków małoletnich w celach prywatnych, również zawodowych, jeżeli opiekun nie wyraził na to zgody.

§ 3

  1. Pracownik zobowiązany jest do zapewnienia małoletnich, że w sytuacji, kiedy poczują się niekomfortowo otrzymają stosowną pomoc, zgodną z instrukcją jej udzielania.
  2. W przypadku, kiedy pracownik zauważy niepokojące zachowanie lub sytuację, zobowiązany jest postępować zgodnie z instrukcją postępowania, obligatoryjnie
    w przypadku delikatnych spraw, gdzie jest podejrzenie o nieprzestrzeganiu Standardów do poinformowania dyrekcji.

§ 4

  1. Każde przemocowe zachowanie wobec małoletniego jest niedozwolone.
  2. Nie można popychać, bić, szturchać, itp.
  3. Pracownikowi nie wolno dotykać małoletniego w sposób, który mógłby zostać nieprawidłowo zinterpretowany.
  4. Pracownik, który ma świadomość, iż małoletni doznał jakiejś krzywdy np. znęcania fizycznego, psychicznego lub wykorzystania seksualnego, zobowiązany jest do zachowania szczególnej ostrożności w kontaktach z małoletnim, wykazując zrozumienie i wyczucie.
  5. W uzasadnionych przypadkach dopuszczalny jest kontakt fizyczny pracownika
    z małoletnim. Do sytuacji takich zaliczyć można:
    • pomoc małoletniemu niepełnosprawnemu w poruszaniu się po hotelu.

§ 5

  1. Identyfikacji małoletniego i jego relacji z osobą dorosłą, z którą przebywa w ośrodku, dokonują pracownicy przy przyjmowaniu rezerwacji. Identyfikacja taka następuje na podstawie dokumentów małoletniego oraz osoby dorosłej, z którą przebywa on w kompleksie, a w razie ich braku, na podstawie rozmowy z dorosłym oraz z małoletnim. Jeżeli osoba dorosła nie jest rodzicem ani opiekunem prawnym małoletniego, należy poprosić tę osobę o udowodnienie, np. poprzez okazanie stosownego dokumentu, zgody rodzica lub opiekuna prawnego na pozostawanie przez małoletniego pod opieką wspomnianego dorosłego.
  2. Jeśli w trakcie przeprowadzania procedury opisanej w ust. 1 pracownik obiektu nabierze jakichkolwiek wątpliwości co do relacji łączącej małoletniego z osobą dorosłą, z którą przebywa on w obiekcie, wówczas należy o tym dyskretnie powiadomić właściciela obiektu. Małoletni, jak
    i osoba dorosła powinni w tym czasie pozostawać pod obserwacją pracowników kompleksu.
  3. W trakcie rozmowy z małoletnim należy zwrócić szczególną uwagę na to, by małoletni miał możliwość swobodnego i nieskrępowanego wypowiadania się, w szczególności by dorosły, z którym małoletni przebywa w obiekcie, nie udzielał odpowiedzi na pytania zadawane małoletniemu. Jeśli dorosły
    w jakikolwiek sposób utrudnia kontakt z małoletnim lub wywiera na niego presję, choćby tylko swoją obecnością, wówczas należy poprosić dorosłego
    o opuszczenie pomieszczenia na czas prowadzenia rozmowy z małoletnim,
    a także poprosić o obecność w trakcie rozmowy dodatkowo drugiego pracownika obiektu.

ROZDZIAŁ 3
Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia małoletniego

§ 1

  1. Pracownicy posiadają wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwracają uwagę na czynniki ryzyka i symptomy krzywdzenia małoletnich.
  2. W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka pracownicy podejmują rozmowę z rodzicami, przekazując informację na temat dostępnej oferty wsparcia i motywując ich do szukania dla siebie pomocy.
  3. Pracownicy monitorują sytuację i dobrostan małoletniego.

ROZDZIAŁ 4
Zasady i procedura podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia małoletniego (art. 22c pkt.1.2, art. 22c pkt.1.7. art. 22c pkt.1.8)

§ 1

W przypadku podjęcia przez pracownika podejrzenia, że małoletni jest krzywdzony, pracownik ma obowiązek sporządzenia notatki służbowej i przekazania uzyskanej informacji właścicielowi hotelu.

§ 2

  1. Właściciel powinien sporządzić opis sytuacji oraz plan pomocy małoletniemu.
  2. Plan pomocy powinien zawierać wskazania dotyczące:
    1. podjęcia przez jednostkę działań w celu zapewnienia małoletniemu bezpieczeństwa, w tym zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia do odpowiedniej instytucji;
    2. wsparcia jakie jednostka zapewni małoletniemu;

§ 3

  1. Plan pomocy małoletniemu jest przedstawiany opiekunom z zaleceniem współpracy przy jego realizacji.
  2. Opiekunowie są poinformowani o obowiązku hotelu zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia dziecka do odpowiedniej instytucji (prokuratura/policja lub sąd rodzinny, ośrodek pomocy społecznej w zależności od zdiagnozowanego typu krzywdzenia i skorelowanej z nim interwencji).
  3. Po poinformowaniu opiekunów – zgodnie z punktem poprzedzającym – właściciel hotelu składa zawiadomienie o podejrzeniu przestępstwa do prokuratury/policji lub wniosek o wgląd w sytuację rodziny do sądu rejonowego, wydziału rodzinnego i nieletnich, ośrodka pomocy społecznej.
  4. Dalszy tok postępowania leży w kompetencjach instytucji wskazanych w punkcie poprzedzającym.
  5. W przypadku, gdy podejrzenie krzywdzenia zgłosili opiekunowie dziecka,
    a podejrzenie to nie zostało potwierdzone, należy o tym fakcie poinformować opiekunów małoletniego na piśmie.

§ 4

  1. W każdym przypadku zauważenia krzywdzenia małoletniego należy uzupełnić Kartę Interwencji, której wzór stanowi załącznik nr 3.
  2. Kartę przechowuje Właściciel zgodnie z obowiązującymi przepisami i zasadami dotyczącymi przechowywania i archiwizowania dokumentów.

ROZDZIAŁ 5
Zasady ochrony wizerunku małoletniego

§ 1

  1. Pracownicy, uznając prawo małoletniego do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewniają ochronę wizerunku małoletniego.

§ 2

  1. Pracownikowi nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów utrwalania wizerunku małoletniego (tj. filmowanie, fotografowanie) na terenie hotelu bez pisemnej zgody opiekuna małoletniego.
  2. W celu uzyskania zgody opiekuna małoletniego na utrwalanie wizerunku małoletniego, pracownik musi skontaktować się z opiekunem małoletniego.
  3. Niedopuszczalne jest podanie przedstawicielowi mediów danych kontaktowych opiekuna małoletniego bez wiedzy i zgody tego opiekuna.
  4. Jeżeli wizerunek małoletniego stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, zgoda opiekunów na utrwalanie wizerunku małoletniego nie jest wymagana.

§ 3

  1. Upublicznienie przez pracownika wizerunku małoletniego utrwalonego
    w jakiejkolwiek formie (tj. fotografia, nagranie audio-wideo) wymaga pisemnej zgody opiekuna.
  2. Przed utrwaleniem wizerunku należy małoletniego oraz opiekuna poinformować
    o tym, gdzie będzie umieszczony zarejestrowany wizerunek i w jakim kontekście będzie wykorzystywany (np. że umieszczony zostanie na stronie www.youtube.pl) w celach promocyjnych.
  3. Wszelkie wątpliwości związane z zasadami przetwarzania wizerunku należy zgłaszać do właściciela hotelu.

ROZDZIAŁ 6
Zasady aktualizacji standardu ochrony małoletnich oraz zakres kompetencji osób odpowiedzialnych za przygotowanie personelu do stosowania standardów ochrony małoletnich (art. 22c pkt.6 )

§ 1

  1. Procedura aktualizowania Standardu odbywa się nie rzadziej niż raz na 2 lata.
  2. Właściciel hotelu „WROTA BIESZCZAD” w Lesku wyznacza osobę odpowiedzialną za Standardy Ochrony Małoletnich.
  3. Osoba upoważniona przez właściciela, o której mowa w ust. 2, musi posiadać niezbędną wiedzę pozwalającą na przeprowadzenie szkoleń pracowników placówki, obejmującą następujące zagadnienia:
    • rozpoznawanie symptomów krzywdzenia małoletnich,
    • procedury interwencji w przypadku podejrzeń krzywdzenia małoletnich,
    • odpowiedzialność prawna pracowników placówki zobowiązanych do podejmowania interwencji w przypadku podejrzenia lub stwierdzenia krzywdzenia małoletnich,
    • stosowanie procedury „Niebieskiej Karty”.
  4. Osoba wyznaczona przez właściciela monitoruje realizację Standardów, reaguje na ich naruszenie oraz koordynuje zmiany w Standardach prowadząc równocześnie rejestr zgłoszeń i proponowanych zmian.
  5. Osoba odpowiedzialna za realizację Standardu zobowiązana jest do przeprowadzania wśród pracowników (przynajmniej raz na dwa lata) ankiety, której wzór stanowi załącznik nr 4 do niniejszego Standardu.
  6. Po przeprowadzonej ankiecie, osoba odpowiedzialna opracowuje wypełnione ankiety oraz sporządza z nich raport, który przedstawia właścicielowi.
  7. W ankiecie pracownicy mogą proponować zmiany Standardów oraz wskazywać naruszenia Standardów w Hotelu „WROTA BIESZCZAD” w Lesku.
  8. W razie konieczności osoba odpowiedzialna za monitorowanie Standardów opracowuje zmiany w dokumencie i daje je do zatwierdzenia Właścicielowi.
  9. Właściciel wprowadza do Standardów niezbędne zmiany i ogłasza pracownikom nowe brzmienie dokumentu: Standardy Ochrony Małoletnich.

ROZDZIAŁ 7
Zasady udostępniania rodzicom i małoletnim standardów do zapoznania się z nimi i ich stosowania (art. 22c pkt.1.6)

§ 1

  1. Dokument „Standardy Ochrony Małoletnich” jest dokumentem ogólnodostępnym dla personelu hotelu, uczestników zajęć, małoletnich oraz ich opiekunów.
  2. Dokument opublikowany jest na stronie internetowej hotelu.

ROZDZIAŁ 8
Zapisy końcowe

§ 1

  1. Standardy Ochrony Małoletnich wchodzą w życie z dniem 15.02.2024.
  2. Ogłoszenie następuje w sposób dostępny dla pracowników, uczestników zajęć, małoletnich i ich opiekunów, w szczególności poprzez zamieszczenie na stronie internetowej.
Close

Apartamenty Skalnica Bieszczady w Berezce z widokiem na góry spełniają najwyższe standardy pobytu.

Pobyt w Apartamentach Skalnica Bieszczady, to gwarancja udanego wypoczynku w górach dla całej rodziny. Pobyt w urokliwym zakątku Bieszczadów spełni także oczekiwania grup zorganizowanych oraz par, które marzą o spędzeniu pełnego wrażeń weekendu we dwoje w Bieszczadach.

APARTAMENTY

Nasze apartamenty to kwintesencja dobrego smaku, który w połączeniu z nowoczesnym designem sprawia, że pobyt w Skalnica Bieszczady będzie dla Was niepowtarzalnym doświadczeniem.

Dwa domy, w których znajduje się po dwanaście komfortowych apartamentów, zlokalizowane są na szczycie wzniesienia. Rozpościera się z nich majestatyczny widok na Bieszczady, w tym dolinę potoku Bereźnica.
Każdy apartament wyposażony jest w osobną łazienkę i aneks kuchenny.

Budynki posiadają również przestronną część wspólną.
Strefę dziennego wypoczynku tworzy salon z bezpośrednim wyjściem na taras, z którego można do woli delektować się pięknym widokiem gór.
Kominek na drewno, zapewni niepowtarzalny klimat, w długie jesienne i zimowe wieczory.

RELAKS W BIESZCZADACH NA WYCIĄGNIĘCE RĘKI

Apartamenty Skalnica Bieszczady to miejsce dla tych, którzy w górach szukają relaksu i wypoczynku oraz pragną cieszyć się relaksem w Bieszczadach. W strefie relaksu znajdziesz także saunę i basen. To świetny sposób na spędzenie kilku dni w Bieszczadach w gronie przyjaciół, czy też romantycznego weekendu w górach dla dwojga.

DOSKONAŁA BAZA WYPADOWA

Skalnica Bieszczady, z uwagi na swoje położenie pełni doskonałą rolę bazy wypadowej w góry dla wszystkich miłośników aktywnych form spędzania wolnego czasu. Komfortowy nocleg w Bieszczadach to podstawa dla pasjonatów górskich wędrówek. W naszych apartamentach z łatwością zregenerujesz siły przed kolejnym dniem na bieszczadzkich szlakach. Najpiękniejsze szlaki i trasy trekkingowe w Bieszczadach są tutaj na przysłowiowe wyciągnięcie ręki. Odkrywaj z nami tajemnice Krainy Wilka.

Wakacyjny pobyt w naszych apartamentach to świetne rozwiązanie nie tylko dla amatorów turystyki pieszej. Z łatwością odnajdą się tutaj również fani turystyki rowerowej.

Sąsiedztwo Jeziora Solińskiego sprawia, że nasze Apartamenty przypadną do gustu każdemu miłośnikowi spędzania wolnego czasu nad wodą. Nasz obiekt sieciowy „Przystań EkoMarina” w Polańczyku jest oddalony od Apartamentów Skalnica o niespełna 7 kilometrów. To zaledwie 10 minut jazdy samochodem.
Na malowniczym cyplu, z którego rozpościera się widok na Solinę, znajdziesz baseny pływające na tafli jeziora oraz jachty żaglowe, łódki i motorówki z napędem elektrycznym oraz kajaki.
Po pełnej emocji wodnej eskapadzie lub godzinach spędzonych na kąpieli w basenach warto odwiedzić Tawernę pod Żaglami i skosztować przepysznych potraw.
Specjalnością tutejszej kuchni są dania z grilla opalanego węglem drzewnym
z bieszczadzkich wypałów.

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Więcej informacji znajdziesz tutaj: Polityka Prywatności
Close